Oversikt over CPV-koder

CPV er en forkortelse for «Common Procurement Vocabulary». Denne forkortelsen vil du garantert møte på dersom du skal delta i anbudskonkurranser. CPV-koder brukes nemlig i alle anbudsprosesser, og de kommuniserer et viktig budskap.

Hva er egentlig CVP-koder, og hvordan brukes disse av oppdragsgivere og leverandører? I denne artikkelen tar vi deg gjennom en oversikt av CPV-koder.

Kunngjøring av anbud på en plattform

Hva er CPV-koder?

CPV-koder er nummere på opptil ni sifre som benyttes for identifikasjon av anbudskonkurranser. Nummerne beskriver arbeidet som skal utføres. Hovedformålet er at selv de som ikke snakker morsmålet skal forstå hva anbudet dreier seg om.

Av de opptil ni sifrene som CPV-koder inneholder, er fordelingen gjerne som følger:

  • De to første sifrene identifiserer divisjonene (XX000000-Y)
  • De tre første sifrene identifiserer gruppene (XXX00000-Y)
  • De fire første sifrene identifiserer klassene (XXXX0000-Y)
  • De fem første sifrene identifiserer kategoriene (XXXXX000-Y)

Om du altså vet hva CPV-koden kommuniserer, kan du se på anbudskonkurranser i andre land og vite hva de handler om. Deretter kan du for eksempel hente inn hjelp fra en oversetter for å delta i prosessen (dersom internasjonale aktører kan delta).

Eksperter som ser gjennom teksten i et anbud

Anbudsvarsler basert på CPV-koder

Den kanskje beste fordelen med CPV-koder er hvordan disse hjelper til med anbudsvarsling. Siden kodene inneholder informasjon om anbudets innhold, hjelper disse med filtrering. Når du bruker en anbudsvarsler som Mercell kan du filtrere oppdrag ved hjelp av kodene.

Inne i anbudsportalen din huker du bare av CPV-koder som er relevante for din bedrift. Da vil du motta varsler på e-post daglig med nye anbud innenfor ditt felt. På den måten holder du deg oppdatert, slik at du kan være med i de prosessene du ønsker.

Avtale mellom to parter i et anbud

Motta hjelp til å skrive anbud

Når du har satt opp dine CPV-koder for anbudsvarsling, og endelig funnet konkurransen du vil vinne, må du skrive et anbud. Det er ikke bare enkelt å skrive en anbudstekst. Mange sliter med å formulere seg, og resultatet blir en ufortjent dårlig rangering i forhold til resultatene en faktisk kan by på.

Din Anbudstekst sikrer at anbudsteksten din optimaliseres. På den måten vil du kunne kommunisere de beste egenskapene ved din bedrift. Ta kontakt i dag for å få hjelp til anbudstekst!