Hvordan skrive et godt tilbud?
Dersom du driver nærings- eller håndverkervirksomhet, lever du i stor grad av at kunder kjøper det du har å tilby. For å tiltrekke deg enda flere kunder, kan det være en god idé å sende ut tilbud i tilbudskonkurranser.
Her forklarer vi hvordan du skriver et godt tilbud!
Først: Hva er forskjellen på en anbuds- og tilbudskonkurranse?
En anbudskonkurranse avgjøres basert på anbudene slik de er ved utløpsfristen. Det innebærer også at oppdragsgiveren har begrenset mulighet for å avklare dokumentasjon eller opplysninger i etterkant. Denne type tilbud kan ikke forhandles om.
Under en tilbudskonkurranse derimot, foreligger det større grad av fleksibilitet. Oppdragsgiver kan enten velge å inngå en konkrakt basert på hvilket tilbud som anses som best, eller forhandle videre.
Hva burde et tilbud inneholde?
Når du skal skrive et tilbud, er det viktig å tenke over hvilke elementer det bør inneholde. Her er noen av de mest sentrale punktene:
- Beløpet bedriften din skal ha for å utføre jobben
- Relevant informasjon om kompetanse/utdannelse/erfaring
- Beskrivelse av utføringsmetoder
- En tidsramme: Når forventer du at jobben er utført?
Skill deg ut når du skriver tilbud
Oppdragsgivere mottar gjerne mange tilbud som skal vurderes. Derfor gjør du lurt i å skille deg litt ut i mengden! Hva er dine unike salgspunkter? På hvilke områder skiller bedriften din seg fra konkurrentene? Og hva er din plass i markedet?
Ta også hensyn til det generelle prisnivået i din bransje og hva som er standard praksis. Legg deretter vekt på dine styrker og hvorfor ditt tilbud er bedre enn konkurrentenes.
Tenk på dette når du skal skrive tilbud
Hvilke faktorer som er avgjørende for oppdragsgiverens valg, kan variere fra tilbudskonkurranse til tilbudskonkurranse. For mange vil pris være en avgjørende faktor, der de velger det tilbudet som er billigst.
Dersom det er noen spesielle rabatter du kan tilby, bør derfor disse belyses i tilbudet. Det kan være du som nyetablert bedrift vil bli kjent i et nytt marked, og må kunne tilby noen rabatter for å komme i gang.
Samtidig er ikke pris nødvendigvis alt. For noen oppdragsgivere, og da særlig dem med romslige budsjett, er kvalitet og kompetanse avgjørende. Har bedriften din kunnskapen som trengs for å kunne utføre jobben på best mulig vis? I så fall bør du fremheve dette.
Foruten pris og kompetanse, kan faktorer som tidsbruk spille en rolle. Ønsker oppdragsgiveren at jobben skal utføres innen en gitt frist, bør du fremheve dine effektive arbeidsmetoder.
Vurder oppdragsgivers forventninger når du skriver tilbud
Når du skal skrive et tilbud, er det naturligvis viktig å oppgi korrekt informasjon – både om kompetansenivå og andre faktorer. Samtidig bør du være bevisst på hva oppdragsgiver forventer eller er på utkikk etter når du skriver tilbudet.
Se på utlysningen, og legg merke til de små detaljene. Virker det som kompetansenivå er deres viktigste fokusområde? Da kan du gjerne fokusere på nettopp kompetansen bedriften din sitter på i tilbudet.
Hva skiller et godt tilbud fra et middelmådig et?
Etter at du har skrevet tilbudet ditt, er det lurt å gå gjennom det for å forsikre seg om at alt ser bra ut. Er det noe du kan formulere på en tydeligere måte, eller tilføye? Og ser strukturen logisk og ryddig ut?
Sørg også for å korrekturlese teksten, slik at den ikke inneholder noen skrive- eller grammatikkfeil. Det å sette av et par minutter til gjennomgang, kan bidra til at tilbudet fremstår mer profesjonelt og seriøst. Inkluder gjerne logoen til ditt firma!
Motta hjelp til å skrive et godt tilbud
Det å skrive et godt tilbud (eller anbud) kan være avgjørende for at bedriften din sikrer seg viktige oppdrag. Mange synes imidlertid at det kan være vanskelig å komme i gang med skriveprosessen. Er du usikker på form, innhold eller språkbruk i tilbudet?
Din Anbudstekst hjelper deg! Vi har bred erfaring på feltet, og bistår med å utarbeide en god anbuds- eller tilbudstekst som fremhever dine kvaliteter.