Anbud på nett 

Det å legge ut anbud på nett er en viktig del av hverdagen til mange bedrifter. Oppdrag utlyst fra offentlige aktører som har en viss verdi skal ifølge regelverket konkurranseutsettes. Samtidig er det mange private aktører som benytter seg av anbud. 

Her ser vi nærmere på hvordan det hele fungerer! 

To eksperter som står med hvert sitt anbudstekst-dokument

Hva er anbud på nett? 

I en anbudskonkurranse vil (vanligvis offentlige) aktører utlyse et oppdrag. Ulike leverandører som ønsker å utføre jobben vil deretter sende inn pristilbud, og disse omtales gjerne som anbud. Vanligvis utføres denne prosessen på nett. 

Se for deg at du driver et totalentreprenørfirma. I så fall kan du finne mange av selskapets oppdrag og inntjeningsmuligheter gjennom anbudskonkurranser. Dersom det offentlige skal bygge en skole, vil oppdraget kreve kompetent arbeidskraft. 

Den offentlige aktøren vil da legge ut jobben på nett med en beskrivelse av oppdraget, med det formål å innhente tilbud. Ditt totalentreprenørfirma utarbeider da et pristilbud (anbud), i håp om å få tildelt oppdraget. 

Eksperter som ser gjennom et anbud

Hva er forskjellen på tilbud og anbud? 

Tilbud og anbud er begge begreper som benyttes om prisoverslag leverandører utarbeider. Forskjellen ligger i hvilke forhandlingsmuligheter man har i etterkant. Kort fortalt kan en aktør forhandle om prisen dersom den mottar et tilbud fra en leverandør. Er det derimot snakk om et anbud, er vilkårene satt. 

Aktøren må derfor akseptere det aktuelle anbudet, eller velge anbud gitt av andre leverandører. 

To personer som står klare til å bistå en annen person med anbudstekst

Hvordan legge ut et anbud? 

Det finnes ulike sider for kunngjøring av oppdrag og anbudskonkurranser. Dersom du driver en bedrift, kan du blant annet få tilgang til databasen Doffin (Database for Offentlige Innkjøp), så vel som den europeiske databasen TED (Tenders Electronic Daily). 

I begge disse databasene på nett vil det regelmessig postes offentlige konkurranser. Bedriften din kan gjerne benytte Mercell eller lignende tjenester for anbudsvarsling. På den måten går du ikke glipp av aktuelle anbudskonkurranser. 

Begynn gjerne med å lage en brukerprofil hos Doffin, og benytt en tjeneste for anbudsvarsling. 

Kunngjøring av anbud på en plattform

Slik skriver du anbud på nett 

Når bedriften din (som tjenesteyter) skal skrive et anbud, er det først og fremst viktig å sørge for at innholdet er klart og tydelig. Om innkjøper (typisk en offentlig aktør) ikke forstår pristilbudet du har utarbeidet, kan du fort tape oppdraget til en konkurrent. 

Vanligvis har man faste rammer å forholde seg til når det kommer til utforming av anbud på nett. Innkjøper stiller gjerne spørsmål, og du fyller inn svar. Sørg for å lese nøye gjennom spørsmålene, og forsikre deg om at du svarer utfyllende og tydelig nok. 

Eksperter som ser gjennom teksten i et anbud

Hva skjer etter at du har lagt ut anbud på nett? 

Etter å ha lagt ut et anbud på nett, vil innkjøper vurdere pristilbudene som har kommet inn. Det tildeles gjerne poeng, og den bedriften som får flest poeng vinner anbudskonkurransen. Ofte er det kun få poeng som skiller ulike tjenesteytere. 

Husk at innkjøper vil avgjøre hvilken bedrift som får oppdraget basert på både pristilbud og kvalifikasjoner. Dersom bedriften din scorer høyt både kvalitet og pris, er det gode sjanser for å få jobben. Noen innkjøpere vektlegger likevel det ene mer enn det andre. 

Hvis innkjøper vektlegger kvalitet, vil bedriften din kunne vinne anbudet på tross av at prisnivået er høyere enn hos konkurrerende bedrifter. 

Avtale mellom to parter i et anbud

Motta hjelp til å skrive anbud 

Det å skrive gode anbud kan være tidkrevende og utfordrende – spesielt om du ikke har erfaring på området fra før. I så fall kan det være aktuelt å få hjelp til utforming av anbudstekst. 

Din Anbudstekst har lang erfaring på området, og bistår bedriften din med alt som trengs av tekst til anbud på nett!